viernes, abril 21, 2006

Please Blame The Deregulation and Regulation Fiascos

I just added a comment to the EnergyPulse article Post hoc ergo propter hoc: The fallacy of blaming deregulation for rising electricity prices, by

Phillip T. Golden, Consultant, Camp Dresser & McKee, Inc., which says:

To Prof. Banks, the author and Mr. Gould


This updates some of Prof. Banks comments, as well as other trying to find a way out to the international electricity deregulation and regulation fiascos.


I agree that the Cato Institute report was very conservative and it is outdated already. The report has been superseded by remarks on EnergyPulse and elsewhere. For that reasons, Are you sure that Cato Institute researches didn’t aspired any grants or plane tickets?


I think the main conclusion of their report is that "the reforms are politically difficult to achieve." They only consider the usual "deregulation" restructuring and questioned the merits of demand response.

They also cite Joskow being skeptical on solving the public good nature of the transmission system. By keeping the transmission and distribution monopolies out of competition, while letting generation long run competition and short run retail competition, the solution to Joskow skepticism arrives. That is an Electricity WPC restructuring, that is centered on demand response (includes real time pricing as a subset) and extends the research of late Prof. Schweppe.

Joskow said recently in an interim assessment "...based on the evidence of performance improvements and because of the revisionist history about the "good old days of regulation" has conveniently ignored the $5,000/MW nuclear power plants, the 12 cents/kWh PURPA contracts, the wide variations across utilities in the construction costs and performance of their fossil plants, and the cross-subsidies buried in regulated tariffs that characterized the regulatory regimes in many states."


Large industrial customers in the United States don't want deregulation that produces "organized markets," but they don't want to return to regulation either. Please take a look at ELCOM presentation about Organized Markets. If customers are better informed, will the reform continue to be politically difficult to achieve? I suggest that industrials from Sweden get in touch with the large industrial of the United States. ELCON still believes strongly that "real" competition is better than traditional regulation, when structured correctly."

Best regards,

José Antonio

DL: ANJE Exige Cumplimiento Ley General Electricidad Parte 2

Estimado señor Valcarcel,

Leí con mucho interés la noticia sobre sus declaraciones a la prensa a nombre de ANJE y la coloqué en la Bitácora Digital del GMH. Tengo para informarle que el cumplimiento de la Ley General de Electricidad y de las leyes en general no solucionarán el problema eléctrico de la República Dominicana. Las leyes en general mantienen los derechos adquiridos solamente a los inversionistas, pero no a los consumidores.

La Ley General de Electricidad contiene serios defectos que la hacen inviable para satisfacer las necesidades de los consumidores. Me preocupa que "la asociación está sosteniendo encuentros con los distintos agentes del mercado en miras de colaborar en la formulación de propuestas." No pierdan su tiempo.

A cambio, le sugiero que estudien lo que está aconteciendo en los Estados Unidos en los representantes de los consumidores grandes que ya entendieron que los "mercados organizados" no funcionan; lo que funciona es la competencia. En tal sentido, le sugiero que entren al site de ELCON y estudien lo que está sucediendo.

Esperando contar con ustedes en la Alianza Electricidad SCP.

Muy atentamente,

José Antonio Vanderhorst-Silverio, PhD
Propulsor de la Electricidad Sin Control de Precios

DL: ANJE Exige Cumplimiento Ley General Electricidad

Diario Libre publicó hoy la siguiente noticia:
El presidente de la Asociación Nacional de Jóvenes Empresarios Inc. (ANJE), Eduardo Valcárcel, expresó que la Ley General de Electricidad 125-01 dispone la existencia de usuarios no regulados de electricidad, por lo que hizo énfasis en que es una obligación de la Superintendencia de Electricidad conceder o rechazar las solicitudes de usuario no regulado en un plazo de 30 días laborables.

Precisó que actualmente no se cumple a cabalidad con estas disposiciones, existiendo varias solicitudes de permisos que llevan meses (y hasta años) sin recibir respuesta por parte de esta institución. Afirmó que la debilidad de la Superintendencia de Electricidad en cumplir su función de velar por el cumplimiento de las disposiciones de dicha ley ha afectado el sector eléctrico.