martes, enero 03, 2006

Planteamiento Ing Pedro Valdez

Gracias Bernardo,

A continuación está el planteamiento del GMH sobre el del Ing. Pedro Valdez y el tuyo:

Dos problemas comunes a las propuestas son: 1) la falta de visión y 2) que se concentran en una parte y no en el todo. Para empezar a resolver el problema primero hay que exigir que a todo el que cumple su obligación de pago se le compensen los apagones. Una compensación igualitaria a pesar de que los clientes perciben de manera muy diferente el impacto de los apagones es la clave para un mercado de electricidad al detalle innovador. Esa innovación permitirá una ventaja competitiva en los TLCs. Vayan a grupomillenium.blogspot.com para profundizar como llegar a un mercado eléctrico competitivo que maximiza el valor agregado de infraestructura eléctrica a toda la economía.

On 1/3/06, Bernardo Castellanos <bacm25@yahoo.com> wrote:
Estimados Todos:
Lo que plantea el Ing. Pedro Valdez en esta carta dirigida al Director de Diario Libre, va en la misma direccion de nuestros planteamientos. la unica diferencia es que nosotros sustentamos que las empresas distribuidoras deben ser licitadas en contratos de administracion por indice de desempeño o gestion exclusivamente a empresas dominicanas, laas cuales en los casos necesarios, podran cntratar la asesorioa de empresas consultoras extranjeras especializadas para la realizacion de estudios en areas especificas que asi lo amriten
Cada dia estoy mas convencido que los dominicanos pueden administrar de manera eficiente las distribuidoras. Lo que quizas no existe enel pais es la capacidad economica y financiera para comprar las edes (Edenorte y Edesur). El deteruioro que han sufrido Edenorte y edesur en manos de la legion suramericana es obvio y resalta a la vista de todos, por lo cual considero innces! ario que se siga dilapidando cuantiosos recursos en el pago de salarios en dolares, dietas en pesos para cubrir alojamiento, transporte, educacion, alimentaxcion, viajes anuales a los paises de cada miembro de la legion suramericana para ellos y sus respectivas familias, mientras el personal dominicana en esas empresas son los que hacen el trabajo y se les paga muy poco en comparacion a los extranjeros
Reiotero que si aqui no existen empresas dominicanas capaz de cobrar la luz a los usuarios que la consumen, este Pais no es viable ppara su desarrollo ni para entrar en acuerdos de libre comercio con ningun otro pais del planeta
Saludos
Bernardo

Utilities vs Retail-Marketers on the Purchase of Communication Technology

I added a comment to the EnergyPulse article Beware of Standards that Speak with Forked Tongue Considerations and caveats for purchasing communications technology, tha says:

Keith Martin, President & CTO, Tantalus Systems Corp., tell us about “the big confusion for those considering purchasing a system comes at junctures when the dominant standard has yet to be declared victorious.” The solution to the confusion is to be found by planning for the welfare of the whole system, based on a clear vision of the future. Such a vision will lead eventually to retail marketing of electricity, without price controls, as transaction costs become negligible.

There will be no utility, but several competitive retail marketers, making it simpler “how to apply the wisdom related to standards to today’s technology choices.” The decision of a competitor is much different from that of a monopoly. The competitor decision is one of life and death, while the monopoly error many times is paid by the customer.

Late professor Fred C. Schweppe recommended on the book “Spot Pricing of Electricity,” that customer’s choice should be centered on price-reliability, and not on price alone. Retail-marketers are better positioned than utilities to perform retail marketing. By letting retail-marketers (not utilities) purchase an AMI system to develop their business designs, under a set of minimum standards, much of the confusion goes away. Eventually winning standards will arrive for each market segment. In a sense the purchasing decision becomes part of the relevant winning business designs models.

In synthesis, the big question posed by Mr. Martin then becomes: How can a retail-marketer negotiate its way through a minefield of options and select devices and methods and technology standards that will meet its long-term needs? My simple answer: by innovating to develop a winning business design for its market segment.

To complement the underlying ideas behind my proposal, please look at other comments about true deregulation, based on the welfare of the whole system, under the following EnergyPulse articles:

The Business Case for Demand Response

An Alternative Business Case for Demand Response

Why We're Selling Advanced Metering All Wrong... And How to Sell It Right

"2006: New Challenges and Opportunities in the Brazilian Electric Energy Arena"

Energy Bill 2005 – A Waste of Time?”

"
Strategic Perspectives on Utility Enterprise Solutions."

Free All Wisconsin Utilities to Make Money Helping Customers Save Energy

A Few More Unfriendly Comments on Electric Deregulation

lunes, enero 02, 2006

IEEE Spectrum: Draining the Power Grid?

I added the following comment on the IEEE Spectrum post Draining the Power Grid?

The authors place some of the blame on deregulation for grid maladies. However, the blame should be placed on re-regulation, without a true retail deregulation. A complete market should have demand response at the center of individual customer rationing (based on segmented reliability pricing), to help keep the system operating 24/7 within the normal operating state (NOS). Drifts to alert or emergency operating states, on any control area, should be returned as soon as possible to the NOS, by combined supply side (G, T&D) and demand response operating actions. See Get-Rich Quick Scheme January 2005 article.

Late professor Fred C. Schweppe of MIT, and his colleagues, wrote in the book "Spot Pricing of Electricity": "We believe the deregulation which considers only the supply side of the supply-demand equation is dangerous and could have very negative results." It has taken a long time and a lot of value destruction to understand the above insight. The doors to innovative solutions in the power industry will be wide open when that concept is finally understood.

Bienvenido Emilio Contreras

Muchas gracias Emilio por tu contribución. En hora buena al inicio del 2006. Favor envíame tu hoja de vida para ponerme al día.

Te envié ya la invitación que me solicitas vía "blogger invites" y noto que ya las has recibido.

La filosofía que sigo en esta bitácora digital es que uno no es su opinión. Así puedo parecer que puedo equivocarme y admitir rápidamente que me equivoqué, aunque de paso aprendo. En realidad es mucho más complejo que eso. Por lo anterior y sin afán de herirte voy a criticar en una seguna nota lo que podría ser aparentemente duro lo que has enviado y así también quedas liberado totalmente si mis conceptos son equivocados para defender tu planteamiento.

Otros han recibido mi respuesta como ofensiva (creo que el poblema fue no haberle aclarado mi proceder como lo hago ahora) y no han persistido en la búsqueda de la verdad. Espero que no te des por vencido después de la respuesta que haré. Hago esto porque sé que eres de la generación del "long boom," que está centrada en la prosperidad global. Espero que como muchos de los que tienen la oportunidad de dirigir el país con su liderazgo hagan lo mismo. Te felicito por querer participar activamente en este proyecto.

Saludos cordiales,

José Antonio






On 1/2/06, Emilio J. Contreras <mailto:anonymous-comment@blogger.com> wrote:
Al visitar este sitio me doy cuenta de que por fin he encontrado el lugar que he estado buscando para poder discutir un tema tan importante para nuestro país como es el de la energía eléctrica. Me gustaría ser un miembro activo de este grupo, así que dejo mis datos al final para obtener respuesta esta solicitud. Por otro lado, soy un abanderado de la deregulación "funcional" del sector eléctrico, ya que esto trae consigo uno de los beneficios sociales que necesita el país para convertirse en una opción de desarrollo de mercados multinacionales.

Es bien conocido que la estructura del mercado eléctrico dominicano no se enmarca en ninguno de los 4 modelos de mercado comúnmente conocido. Yo diría que es un mal engendro del modelo 3 (competencia en la producción) y como tal, entiendo que nuestros esfuerzos deben estar dirigidos a contribuir con ajustar nuestro mercado al antes mencionado modelo antes de dirigirnos al deseado modelo 4 (competencia tanto el la producción como en la comercialización). Entiendo que mi comentario se puede enmarcar en los ideales de José Antonio (profesor y amigo) en el sentido de que es necesario darle participación de mercado a los consumidores (respuesta de la demanda). Sin esa participación y por definición, en nuestro sistema eléctrico "nunca" se haría posible un "mercado eléctrico". El indicador del desempeño de un mercado es el precio, y lo que fija el precio de mercado de un bien es la convergencia de la oferta y la demanda. En nuestro caso, los precios de producción de la electricidad están ya definidos (por orden mérito), entonces, ¿cómo se puede obtener la respuesta de la demanda? Necesariamente el consumidor debe conocer (o tener un buena proyección) del precio de la electricidad puesta en línea en cada momento para poder responder a esos precios.

Por otro lado, el medidor horario de electricidad es necesario para la recolección del consumo de electricidad para cada nivel de costo. La sustitución de TODOS los medidores convencionales por medidores horarios es una idea descabellada debido a su alto costo, por lo que seria un buen comienzo incorporar dichos medidores en los usuarios no regulados y en algunos grandes usuarios regulados para que dicha incorporación sea costo-efectiva. A primera vista los contratos bilaterales podría ser un obstáculo para implantar esta propuesta, pero si los consumidores pudieran contratar una parte de su demanda (sostenibilidad financiera de las EDES) y la otra comprarla a un precion fluctuante como el spot (considerando los valores agregados de la red) se podría comenzar a obtener una respuesta de la demanda.

A lo anterior le podemos sacar aún más provecho. Considere que los medidores horarios a utilizarse sea además de doble vía, podemos promover generación distribuida de energía limpia incorporando "net metering" (venta a las EDES del excedente de energía renovable generada por consumidores). Definitivamente es tiempo de tomar acción y llevar el mercado eléctrico dominicano a uno "funcional". Note que la implementación de todo lo anterior va a la mano con la ejecución de un plan preciso para minimizar (o bien puede ser transparentar) el precio de generación, ajustar las políticas energéticas existentes, y realizar un manejo sostenible del déficit del sector entre otras consideraciones.

© Emilio J. Contreras-Hernández, M.S.E.E.
emiliojcontreras@gmail.com

--
Posted by Emilio J. Contreras to Grupo Millennium Hispaniola at 1/02/2006 03:16:56 PM

Re: True Deregulation of Electricity to Make Poverty History - Liberación Verdadera de Electricidad para Hacer Historia la Pobreza

Muchas gracias Gustavo y muchas felicidades para ti también.

Ciertamente, el agua almacenada en todas las viviendas del país, una parte de la cual requiere pequeñas bombas para impulsarla puede aparentemente generar ineficiencias que valdría la pena estudiar. Evidentemente, no luce económico que muchas familias tengan sus CAASD y sus EDEs, a un costo en la mayoría de los casos excesivo.

El almacenamiento de agua en las propiedades para autoabastecimiento es mucho sencillo que el de electricidad, aunque nace del mismo problema: la falta de continuidad del fluido. El pensamiento que subyace en ambos casos es defectuoso, porque se basa en ofrecer un servicio central mal administrado y de bajo presupuesto restringido, pero más que todo sin entender el valor agregado que debe producir el servicio, haciendo que el costo total a la economía sea mucho mayor que el necesario. Sin haber estudiado a fondo el problema, infiero que la misma idea de compensar a los clientes que pagan cuando no se les ofrece el servicio puede ser la clave del desarrollo de un mercado eficiente de servicio de agua.

Me luce también que el desarrollo del servicio de agua puede general innovaciones del tipo de respuesta de la demanda, similar al de la electricidad. Así, se podrían evitar el empleo de campos de pozos que requieren el uso de gasoil para suministrar agua en las horas pico. Cuando los precios horarios de electricidad puedan llegar a los clientes finales, los costos horarios del agua también podrían llegar con inversiones mucho menores, aprovechando las inversiones iniciales de la electricidad.

En generar infiero también que una buena administración del servicio de agua puede resultar de una combinación de sistemas de bombeo centrales y sistemas de bombeo distribuidos. Lo importante es generar un sistema de racionamiento que minimice la destrucción de valor en todo momento. La gran infraestructura distribuida podría aprovecharse mucho mejor con una coordinación en tecnología de información. El sistema de racionamiento es por sí mismo importante para los momento de sequía. Una liberación del mercado de agua al detalle y la eliminación de subsidios directos podría generar también economías de alcance que se pudieran aprovechar para hacer más eficiente el servicio eléctrico y el de agua.

Lo ideal es que los dominicamos elijamos la prosperidad, para salir de la pobreza. La pobreza nace de la visión miope de simple causa-efecto, donde cada uno quiere que le resuelvan su problema sin tener nada que ver con los demás. El cliente de escasos recursos quiere subsidios, el empresario quiere precios bajos (subsidios igualmente) que nos mantienen impulsando cada vez más el derroche. El resultado es la elección de la pobreza.

El razonamiento sistémico para elegir la prosperidad sería algo así... Si el servicio de agua (como el de electricidad) agrega valor al consumidor, cada consumidor eleva su poder adquisitivo. Si cada consumidor eleva su poder adquisitivo, la economía eleva su poder adquisitivo. Si la economía eleva su poder adquisitivo, los negocios son más florecientes. Si los negocios son más florecientes, aumenta el empleo. Si aumenta el empleo, se incrementa la prosperidad. Si se incrementa la prosperidad, aumenta el número de personas que clasifica en la clase media. Si aumenta el número de personas que clasifica en la clase media, disminuye la pobreza. Si disminuye la pobreza, menos consumidores necesitan subsidios (indirectos no en el servicio). Si menos consumidores necesitan subsidios, el Estado necesita menos impuestos...

Por otro lado, le pedí a mi asistente Eloy Blanco que tratara de poner un mensaje y una nota en el blogger y no tuvo ninguna dificultad en cada caso. Sea un comentario (anónimo o no) o bien una nota (tu eres miembro y en ese caso deberías usar tu contraseña) debes interpretar correctamente el "Word Verification." El "Word Verification" es para asegurar que es una persona la que ve y transcribe las letras. Ellos estiman que una computadora no puede hacer el Word Verification.

Muy atentamente,

José Antonio

On 1/1/06, Gustavo Alba Sanchez <mailto:gaalbas@gmail.com> wrote:

Feliz Año Nuevo Jose Antonio:

Uno de los renglones donde el pais puede mejorar considerablemente su eficiencia energetica es en los acueductos de las ciudades principales. Si solo consideramos el sistema de agua potable de la ciudad de Santo Domingo, el ahorro que significaria eliminar la mayoria de las bombas de agua de las casas y apartamentos, con sistemas de bombeo centrales, el ahorro en energia mal empleada seria cuantioso. Por supuesto que tal proyecto seria tambien costoso, pero por que, en lugar de comprometer los pocos recursos que tenemos en proyectos de dudosa pertinencia, no lo invertimos en proyectos que ayudarian grandemente a resolver uno de los grandes problemas del pais: el suministro confiable y a precio justo de la energia electrica.
Jose Antonio, trate de enviarte este comentario directamente, por la via del blogger, y no me fue posible. Dime como podria hacerlo en el futuro.
Saludos,
Gustavo Alba
El día 1/01/06, José Antonio Vanderhorst-Silverio, PhD <mailto:vanderhorstsr@gmail.com> escribió:

Dear VIP,

Go directly to the Index below.

Happy New Year 2006,

José Antonio Vanderhorst-Silverio, PhD

Estimada y estimados VIPs

Vayan directamente abajo al índice.

Feliz Año Nuevo 2006,

José Antonio Vanderhorst Silverio, PhD

--------------------------------------------------------------------------------------

GRUPO MILLENNIUM HISPANIOLA

BLOG INDEX FROM DECEMBER 22, 2005, JANUARY 1st 2006.

INDICE DE LA BITACORA DIGITAL DEL 22 DE DICIEMBRE, 2005, AL 1ro ENERO 2006

1. Editorial del GMH: Pasando la Pobreza a la Historia en Electricidad

1 Jan 2006

El New York Times (NYT) editorializa hoy, 1ro. de enero del 2006, con el titular "Making Poverty History," que traduzco como "pasando la pobreza a la historia." Dicen que el 2005 fue el año de los grandes discursos de los líderes ...

2. Jack Casazza Recommendation: Cooperate and Coordinate Parte 3

30 Dec 2005 by José Antonio Vanderhorst Silverio, PhD

The following comment has been posted on EnergyPulse, under Professor Ferdinand E. Banks article A Few More Unfriendly Comments on Electric Deregulation. This is my second response. Now I will offer two humble comments about Mr. Jack ...

3. Jack Casazza Recommendation: Cooperate and Coordinate Parte 2

29 Dec 2005

JA Casazza, President American Education Institute Former Utility Executive IEEE Life Fellow Recipient of IEEE's Herman Halperin Award and Citation of Honor Recipient of CIGRE Philip Sporn Award for Development of Electric Power Systems ...

4. Jack Casazza Recommendation: Cooperate and Coordinate

29 Dec 2005

Mr. Jack Casazza, President American Education Institute Distinguished Fellow of the IEEE Thank you very much Jack for your very valuable, although free, contribution and advice. I am honored for the pleasure of your remarks, ...

5. IMF insists on eliminating subsidies

29 Dec 2005

According to the IMF the Dominican government has two options to compensate for the resources that it will lose when it abolishes the exchange commission tax on dollars used to import anything into the Dominican Republic: one is to ...

6. Retail Market Deregulation Dialogue on EnergyPulse Part 4

29 Dec 2005

I have made an updated remmark to Mr. Jack Ellis comments to Free All Wisconsin Utilities to Make Money Helping Customer's Save Energy. A couple of thoughts regarding this article and the comments that followed: ...

7. Retail Market Deregulation Dialogue on EnergyPulse Part 3

27 Dec 2005

An updated comment to Free All Wisconsin Utilities to Make Money Helping Customer's Save Energy. I have added new comments on the true deregulation to A Few More Unfriendly Comments on Electric Deregulation. One of them is in response ...

8. Some Friendly Comments on True Electric Deregulation Part 4

27 Dec 2005

Thank you very much Mr. Martín-Giraldo for your timely comments. I agree completely that Fred C. Schweppe supported regulation, but a very distinct kind of regulation, which I believe is completely unnecessary today. ...

9. Eficiencia Energética: Opción de Menor Costo de Electricidad

24 Dec 2005

De acuerdo a la Environmental Protection Agency (EPA) de los Estados Unidos la eficiencia energética salía a 3 centavos de dólar el kilovatio-hora en el año 2002. No cabe duda que es el medio idóneo para reducir los costos de ...

10. Re: Felicidades

24 Dec 2005

Muchas felicidades a ti Luis también en Noche Buena y Navidad y tu linda familia dominco-mexicana. Igualmente, muchas felicidades también a todos los copiados. Espero que el año que viene los dominicanos dejemos de lado las diferencias ...

11. Some Friendly Comments on True Electric Deregulation Part 3

24 Dec 2005

Esta es la parte común de las comunicaciones que envié a los expertos en electridad que mencioné en la respuesta al Profesor Banks. Professor Ferdinand E. Banks wrote a timely article in EnergyPulse entitled A Few More Unfriendly ...

12. Some Friendly Comments on True Electric Deregulation Part 2

24 Dec 2005

Thanks Prof. Banks for your humble response. I certainly can only claim to know about deregulation in the Dominican Republic myself, which is one of the worst cases in the world. Our educational system is lousy, and our power system has ...

13. Some Friendly Comments on True Electric Deregulation

23 Dec 2005

Profesor Ferdinand Banks ha escrito el artículo A Few More Unfriendly Comments on Electric Deregulation en EnergyPulse que yo he aprovechado para defender mi hipótesis de una liberación verdadera del sector eléctrico. ...

14. Teorizando con Francisco Méndez sobre Palos a Ciegas

22 Dec 2005

Muy estimado Francisco, Anoche, en la reunión de la CDEEE, usaste el término despectivo teorizar para referirte a las propuestas que he venido realizando a través de la Bitácora Digital del GMH. Luego de pensar cuidadosamente la razón ...






--
José Antonio Vanderhorst-Silverio, PhDInterdependent Consultant on ElectricityBS ´68, MS ´71 & PhD ´72, all from Cornell UniversityValued IEEE Member for 35 Years.javs@ieee.orgResearch and practice areas, and interests: systems architecture, systems thinking, retail marketing, customer orientation, information systems requirements and design, market rules, contract assistance.

domingo, enero 01, 2006

True Deregulation of Electricity to Make Poverty History - Liberación Verdadera de Electricidad para Hacer Historia la Pobreza

Dear VIP,

Go directly to the Index below.

Happy New Year 2006,

José Antonio Vanderhorst-Silverio, PhD

Estimada y estimados VIPs

Vayan directamente abajo al índice.

Feliz Año Nuevo 2006,

José Antonio Vanderhorst Silverio, PhD

--------------------------------------------------------------------------------------

GRUPO MILLENNIUM HISPANIOLA

BLOG INDEX FROM DECEMBER 22, 2005, JANUARY 1st 2006.

INDICE DE LA BITACORA DIGITAL DEL 22 DE DICIEMBRE, 2005, AL 1ro ENERO 2006

1. Editorial del GMH: Pasando la Pobreza a la Historia en Electricidad

1 Jan 2006

El New York Times (NYT) editorializa hoy, 1ro. de enero del 2006, con el titular “Making Poverty History,” que traduzco como “pasando la pobreza a la historia.” Dicen que el 2005 fue el año de los grandes discursos de los líderes ...

2. Jack Casazza Recommendation: Cooperate and Coordinate Parte 3

30 Dec 2005 by José Antonio Vanderhorst Silverio, PhD

The following comment has been posted on EnergyPulse, under Professor Ferdinand E. Banks article A Few More Unfriendly Comments on Electric Deregulation. This is my second response. Now I will offer two humble comments about Mr. Jack ...

3. Jack Casazza Recommendation: Cooperate and Coordinate Parte 2

29 Dec 2005

JA Casazza, President American Education Institute Former Utility Executive IEEE Life Fellow Recipient of IEEE's Herman Halperin Award and Citation of Honor Recipient of CIGRE Philip Sporn Award for Development of Electric Power Systems ...

4. Jack Casazza Recommendation: Cooperate and Coordinate

29 Dec 2005

Mr. Jack Casazza, President American Education Institute Distinguished Fellow of the IEEE Thank you very much Jack for your very valuable, although free, contribution and advice. I am honored for the pleasure of your remarks, ...

5. IMF insists on eliminating subsidies

29 Dec 2005

According to the IMF the Dominican government has two options to compensate for the resources that it will lose when it abolishes the exchange commission tax on dollars used to import anything into the Dominican Republic: one is to ...

6. Retail Market Deregulation Dialogue on EnergyPulse Part 4

29 Dec 2005

I have made an updated remmark to Mr. Jack Ellis comments to Free All Wisconsin Utilities to Make Money Helping Customer's Save Energy. A couple of thoughts regarding this article and the comments that followed: ...

7. Retail Market Deregulation Dialogue on EnergyPulse Part 3

27 Dec 2005

An updated comment to Free All Wisconsin Utilities to Make Money Helping Customer's Save Energy. I have added new comments on the true deregulation to A Few More Unfriendly Comments on Electric Deregulation. One of them is in response ...

8. Some Friendly Comments on True Electric Deregulation Part 4

27 Dec 2005

Thank you very much Mr. Martín-Giraldo for your timely comments. I agree completely that Fred C. Schweppe supported regulation, but a very distinct kind of regulation, which I believe is completely unnecessary today. ...

9. Eficiencia Energética: Opción de Menor Costo de Electricidad

24 Dec 2005

De acuerdo a la Environmental Protection Agency (EPA) de los Estados Unidos la eficiencia energética salía a 3 centavos de dólar el kilovatio-hora en el año 2002. No cabe duda que es el medio idóneo para reducir los costos de ...

10. Re: Felicidades

24 Dec 2005

Muchas felicidades a ti Luis también en Noche Buena y Navidad y tu linda familia dominco-mexicana. Igualmente, muchas felicidades también a todos los copiados. Espero que el año que viene los dominicanos dejemos de lado las diferencias ...

11. Some Friendly Comments on True Electric Deregulation Part 3

24 Dec 2005

Esta es la parte común de las comunicaciones que envié a los expertos en electridad que mencioné en la respuesta al Profesor Banks. Professor Ferdinand E. Banks wrote a timely article in EnergyPulse entitled A Few More Unfriendly ...

12. Some Friendly Comments on True Electric Deregulation Part 2

24 Dec 2005

Thanks Prof. Banks for your humble response. I certainly can only claim to know about deregulation in the Dominican Republic myself, which is one of the worst cases in the world. Our educational system is lousy, and our power system has ...

13. Some Friendly Comments on True Electric Deregulation

23 Dec 2005

Profesor Ferdinand Banks ha escrito el artículo A Few More Unfriendly Comments on Electric Deregulation en EnergyPulse que yo he aprovechado para defender mi hipótesis de una liberación verdadera del sector eléctrico. ...

14. Teorizando con Francisco Méndez sobre Palos a Ciegas

22 Dec 2005

Muy estimado Francisco, Anoche, en la reunión de la CDEEE, usaste el término despectivo teorizar para referirte a las propuestas que he venido realizando a través de la Bitácora Digital del GMH. Luego de pensar cuidadosamente la razón ...

Editorial del GMH: Pasando la Pobreza a la Historia en Electricidad

El New York Times (NYT) editorializa hoy, 1ro. de enero del 2006, con el titular “Making Poverty History,” que traduzco como “pasando la pobreza a la historia.” Dicen que el 2005 fue el año de los grandes discursos de los líderes globales: Blair, Annan, Bush... culminando con el acuerdo de la OMC de eliminar los subsidios agrícolas en el 2013. El NYT espera fervientemente que en el 2006 las palabras finas se transformen en acción, como parte del plan de Desarrollo del Milenio para pasar la pobreza a la historia. Concluyen diciendo que el tiempo para hablar ya pasó, haciendo su resolución de año nuevo el dar seguimiento a cuantas de las promesas del año pasado pasen a ser algo más que palabras.

El proceso de gestación del Grupo Millennium Hispaniola se inició el 31 de marzo del 2005, con la disponibilidad del borrador final del “Millennium Ecosystem Assesstment,” y mi apreciación de que daba “mucha municiones a los que proponen energías limpias y el empleo de tecnologías de información para desarrollar un mundo sostenible que mitigue pronto la pobreza.”

Creí propicio impulsar “la idea de desarrollar cuatro escenarios del milenio para el país,” que siguen pendientes… para facilitar “la discusión estratégica de muchas de las iniciativas que están sobre el tapete, tales como, centrales a carbón para abaratar el precio de la electricidad, la unidad del sector empresarial, la agenda nacional de desarrollo, una nueva organización y constitución política, un desarrollo del comercio exterior con multinacionales dominicanas (esta última es mía), y muchas otras más que representan los intereses de un país mucho mejor.”

A partir del 15 de mayo del 2005, el GMH fomentó un dialogue centrado en la liberación del mercado minorista de electricidad que se inició para llenar las necesidades del país y que recientemente ha pasado a ser también ofrecida como solución global. En verdad, esa es la razón por la que vislumbré un desarrollo de multinacionales dominicanas desde 1996, cuando identifiqué las oportunidades que teníamos y parece que seguimos teniendo en un mercadeo al detalle de electricidad que sería también inclusivo, innovador y renovado.

La reestructuración del mercado eléctrico para transformarlo en un negocio común y corriente, separando las actividades monopólicas de las competitivas, es un potente medio para ir pasando la pobreza a la historia. Dicha reestructuración se basa en un tratamiento integral del sector eléctrico, que resulta en una cadena de valor: mayorista, minorista, cliente. Los minoristas compiten unos con otros, ofreciendo planes de servicio diferenciados por seguridad de suministro, en el que los clientes pueden elegir el que le resulte de menor costo a largo plazo.

Todas y cada unas de las objeciones que Donella Meadows (que sintetizan fielmente el problema de la liberación fallida del mercado eléctrico) identificó en su artículo Electricity “Restructuring and Faith in the Market” son invertidas y resueltas. Sugerimos también examinar los comentarios recientes que aparecen en A Few More Unfriendly Comments on Electric Deregulation y Free All Wisconsin Utilities to Make Money Helping Customers Save Energy. Donella decía en el 2001 que la meta de la reestructuración no era reducir las tarifas residenciales. Sin embargo, nuestro diseño le ofrece a cada cliente (no solamente al residencial) su opción de mínimo costo a largo plazo. Los clientes con menor seguridad de suministro, no necesitan pagar precios promedios para subsidiar a los que tienen alta necesidad de seguridad de suministro. Los subsidios cruzados en seguridad de suministro son mucho más pronunciados entre los clientes comerciales e industriales.

Donella también decía que los principales problemas eran la tecnología y la industria. En tecnología, los ciclos combinados y las celdas de combustibles, que hoy se resumen en la generación distribuida, permiten a las industrias autogenerar a menor costo y con menos impacto ambiental. Una a una las industrias se estaban separando de la red, dejando a las empresas públicas en pánico con sus grandes y obsoletas centrales todavía sin depreciar. Para que no se vayan les ofrecen precios más baratos y el resultado son precios más elevados para los demás clientes.

La verdadera liberación del mercado que proponemos reconoce ambas realidades, al proponer la integración coordinada de los recursos distribuidos en el lado de la demanda. Aquí, de todas formas, la distorsión en los precios del mercado mayorista impuesta por el gobierno ya ha hecho que muchas unidades generadoras no resulten despachables. Prometiendo precios más bajos en el futuro al público en general, a sabiendas que no los van a cumplir (en vista del progreso en la tecnología), el gobierno sigue adelante con proyectos IPPs a carbón que van a complicar mucho más esta situación en el futuro.

Donella dijo que la mejor estrategia – eficiencia energética - se estaba dejando fuera. La reestructuración a base de competencia a corto y largo plazo con la liberación verdadera del mercado descansa en diseños de negocios en el mercado minorista que aprovechan a fondo la eficiencia energética y la respuesta de la demanda. No se trata simplemente de competencia en el corto plazo, ni tampoco de precios altamente fluctuantes en el mercado mayorista.

En efecto, para hacer la transición a un futuro eléctrico distribuido, coincidimos con las sugerencias de Donella al diseñar la verdadera liberación del mercado eléctrico basándonos en una visión clara y con futuro, fuera de los aposentos (de eso se trató mi insistencia sobre La Tarea Pendiente). Pensemos en el bienestar del sistema completo y no simplemente en el bienestar de las partes, como los clientes industriales más grandes, las empresas capitalizadas o simplemente en el bienestar de la CDEEE. Todos los subsidios deben ser eliminados. No dejamos a la clase media y a los pobres desamparados, al reconocer que necesitan obtener valor agregado de la electricidad, lo cual se empieza a resolver con simplemente asegurar que se compense los apagones a los que pagan la electricidad.

Las Naciones Unidades, las entidades multilaterales y los países donantes pueden pasar de las palabras a la acción, apoyando abiertamente y sufragando directamente las actividades del Grupo Millennium Hispaniola. Si ustedes toman el liderazgo, el gobierno del Presidente Fernández entenderá la íntima relación que existe con sus planes de una estrategia hacia la sociedad de la información. Con ese gran apoyo, los agentes del mercado, los demás partidos políticos y las asociaciones empresariales los seguirán.

El desarrollo e implantación de una liberalización verdadera del mercado eléctrico de la República Dominicana, con el apoyo de toda la sociedad, servirá de ejemplo para todos los países del mundo. El desarrollo del mercado de la base de la pirámide del sector eléctrico se habrá iniciado y con ello estará pasando la pobreza a la historia en la electricidad.

© José Antonio Vanderhorst Silverio, PhD. 2006.

viernes, diciembre 30, 2005

Jack Casazza Recommendation: Cooperate and Coordinate Parte 3

The following comment has been posted on EnergyPulse, under Professor Ferdinand E. Banks article A Few More Unfriendly Comments on Electric Deregulation.

This is my second response. Now I will offer two humble comments about Mr. Jack Casazza's suggestions and the world context.

1) In general terms, Jack Casazza suggests repairing Space B (faulty deregulation) with coordination agreements to assure that coordination of the system to produce long and short run minimum costs. To do that I have found that the best signal to private agents is that customer's interruptions should be compensated under any circumstance. Behind that, by Coase's Theorem, the electricity market is borne, since customers supply security needs now vary widely under each customer class. If that means bridging the gap between the insurance industry and the power industry, then it should be done.

2) If I understand correctly, Jack is concentrating on either/or thinking (concentrate on the system, that the results will follow). As comment 1 introduces important changes to the market, repairs to the market are needed as well. As Toyota showed in the automobile industry, in the power industry we should go for increase quality (and reliability) and reduced costs. To do that we need both efficient markets (no regulator can represent the customer better than himself – shout for no price control) and outstanding systems planning and operation. I suggest we go for both. I believe that calls for the development of true deregulation, as outlined in Space D above, without going into Space C. If a coordination agreement is to be done, do it on both counts, to reduce as much as possible the value destruction to the economy and society.

jueves, diciembre 29, 2005

Jack Casazza Recommendation: Cooperate and Coordinate Parte 2

J.A. Casazza, President American Education Institute
Former Utility Executive
IEEE Life Fellow
Recipient of IEEE's Herman Halperin Award and Citation of Honor
Recipient of CIGRE Philip Sporn Award for Development of Electric Power Systems

Jack no es un simple académico; es un experto en apagones generales.
Es también el líder de PEST - POWER ENGINEERS SUPPORTING TRUTH.

On 12/29/05, Bernardo Castellanos wrote:

Estimados Todos

Hay que felicitar a Jose Antonio por su persistencia, consistencia y tenacidad en promover su idea de desregulacion del mercado minorista. En su empeño ha establecido contactos con autoridades academicas del sector electrico como los profesores Banks y Cassaza. El email mas abajo escrito por el profesor cassaza no tiene desperdicios y deberia servir de punto de reflexion con miras hacia el futuro del sector electrico

Saludos

Bernardo

On 12/29/05, Jack Casazza wrote:

Dear Jose Antonio...

Ver Jack Casazza Recommendation: Cooperate and Coordinate

Jack Casazza Recommendation: Cooperate and Coordinate

Mr. Jack Casazza,
President
American Education Institute
Distinguished Fellow of the IEEE

Thank you very much Jack for your very valuable, although free, contribution and advice. I am honored for the pleasure of your remarks, which I believe will be taken very well by all of the stakeholders of the power sector of the Dominican Republic and the world.

While I plan to use them for other contexts, the initial and most relevant context is a message, about the deregulation that has taken place here, to all of the power sector agents in the Dominican Republic, its government officials, the multilateral institutions that are aiding us, and our private sector representatives.

I can tell you first hand that our faulty deregulation has made more damage than many other places, because of the lack of institutions that has kept the vicious circle of financial unsustainability alive. The damage here has led to 20 to 25% rotating blackouts, basically by the widespread misunderstanding of many experts that the electric power sector ends at the customer's meters.

Under an IMF program, the Dominican government bought the idea from an expert economist contracted by the World Bank (WB), that (suggested incorrectly) financial sustainability meant to ration customers according to how much is collected from the circuits, without suggesting (I believe) to compensate paying customers. The lack of compensation has distorted even more the situation, increasing unnecessarily the need for subsidies in the year 2005 from 350 million dollars programmed to near 600 million dollars executed. A much stronger vicious circle underlies the situation now.

The government has scheduled over 800 million dollars for subsidies in 2006, which the WB and the IMF have not accepted. Starting before 2005, I advised freely in many occasions that paying customers should be compensated to complete the necessary feedback to turn the vicious circle into a virtuous circle. I believe that the value destruction in our economy is the largest per capita in the world, the power infrastructure cost us more than two or three times what it should cost. Most of the value destruction is not captured by any party, as it becomes lost food and materials, a lot of noise, and smoke, and inefficiently burnt fuels, etc., because of the lack of coordination of un-programmed rotating blackouts.

The most important aspect of coordination is to balance risk of system crashes and the cost to the economy in a well designed system. As a system planner, at the beginning of the 80s, I learned first hand from Puerto Rican planners, which had made a terrible mistake of installing 2 oversized units, how to use probability theory (LOLP ideas) to plan the expansion of generation and transmission system. Later at the end of the 80s I made an expansion plan myself. I have been recently synthesizing that idea as supply side risk management.

As you know perfectly well, the same basic ideas apply to power system operation, using contingency planning to avoid risk of system crashes. A robustly designed system has no substitute. However, deregulation investor looking to gain market power was moved to develop oversize units. For example we have a 300 MW unit for a system operating at 1,200 MW after 25% "demand management." Total lack of coordination has increases as a result.

Recently the Dominican government had a plan to develop 2, 1 x 600 MW coal based remote sites. After complains I made, they change to 2, 2 x 300 MW coal based remote sites. I believe they are still too large for our system, but no probabilistic minimum cost simulations have been made by the government office in charge.

In our country we use incremental cost for generation dispatch (short run marginal energy cost). However, oversized units, and many transmission restrictions, and very high costs generating units have made dispatch very inefficient. In addition, the lack of short run marginal supply security cost, I believe, is the reason why gaming the market was and is so easy, here, and everywhere. Professor Schweppe recommended that, but as far I know nobody took it into account.

We have an institution named the "Coordinating Body (CB)," which is not doing at the right level the coordinating and cooperating job it should be doing. It was borne with a contract signed by all market agents, under private decision making which the regulator may overturn. I was on the board of director of the initial CB administration, but were unable to sell my cooperation and coordination suggestions most of the time.

Today the CB is controlled by the government and its politics, although the agents as contractual parties are free to take your bright suggestions an amend it. Although I may be wrong, I perceive that the new foreign managers of the CB, instead of being the leaders, as the first foreign managers try to, are following and "respecting" the regulations, which needs a lot of updating. I hope the agents and the government takes your wise advice and greatly reduces the harm done by the lack of coordination and cooperation.

On September 2004, I decided to become an Interdependent Consultant on Electricity. The reason of being "interdependent" is, as Steven R. Covey says, because interdependence is much more valuable than independence. Interdependence is systemic, not based on simple cause and effects, just like coordination and cooperation are. I have been available, but have not landed one consulting job yet from the CB.

I was contracted on 1996 to offer a solution to the power sector problems of the Dominican Republic. My conclusion was that electricity could be transformed into a business just like most businesses (wholesale, retail, customers), and that Dominicans had the opportunity to become leaders on underdeveloped countries on retail marketers of electricity. In 1998, I identified the emergence of a vibrant retail marketing cluster. This year I made the following presentation to the PLMA, which can turn around the electricity business of the country, by making it very reliable with the complement of demand side risk management to the supply side risk management.

I completely understand your message to concentrate on the power system, but I tell you that I am actually doing a balance effort on both counts. A true deregulation as I am suggesting takes care entirely of the coordination and cooperation difficulties of faulty deregulation. Retailers become in essence very knowledgeable customers that participate in both the wholesale and retail markets, for the long run (centered on energy efficiency) and short run (centered on demand response). The T&D Companies concentrate their effort with the help of CB on the implementation of the new regulations, for planning and operating the system.



Thank you again,

José Antonio

CC: Power system agents
Government of the Dominican Republic
Multilateral institutions
Private sector representatives

On 12/29/05, Jack Casazza wrote:



Dear Jose Antonio,

I have been reading the discussions between you, Prof. Banks and others and did not comment previously because I did not have anything to add. I thought perhaps I could be helpful at this time by providing a few comments, as follows:

- The restructuring and deregulation of the electric power industry was a serious mistake in the USA and in many countries, harming the general public.

- Competition has produced some benefits, particularly in the improvement in the operation of generation plants, but caused a severe decline in the coordination needed between the participants in the planning, design and operation of the generation and transmission systems of electric power grids. The reduction in the number of companies involved can produce some future savings.

- Generation dispatch is based on quoted prices rather that incremental production costs, increasing total production costs.

- Present and long range costs have been increased significantly since each company made decisions based on its own profits and not what was best for the overall grid in the long run, i.e., the overall public interest. (In the USA past studies have shown that the savings from coordination exceeded $20 billion a year before restructuring. Many of these prior benefits have been lost.)

- In most cases the changes that have been made in the industry structure and procedures cannot be undone, so we have to proceed by trying to use what is good from restructuring and removing or correcting the many harmful things that have resulted.

- I believe the greatest harm has been the loss of cooperation and coordination between those involved in the power industry. A way to correct this learned from the past is through "coordination contracts" signed by the participating companies that provide for the planning, design and operation to be performed as if they constituted a single company. In such contracts the long range lowest total cost solution and lowest cost operation procedures were selected even if it meant that one company had to spend extra funds or give up some profits, as long as it resulted in a lower overall cost or was necessary to preserve reliability, even if in another system. These contracts provided for the compensation of a company for its extra costs or profits foregone plus a share of the overall benefits resulting to the public. (I have negotiated such contracts as far back as 50 years ago.)

There is much more analysis needed, but perhaps the comments above will get you thinking about the power system, not the markets.

Best regards,

Jack Casazza

Note to others receiving this message. Please feel free to quote or use it as you wish.

Jack Casazza