miércoles, abril 04, 2007

Reinvención Institucional...

DON DINERO

¿Sueño en noche de verano?

Para que haya competitividad sistémica, este país requiere una reinvención institucional

Victor Bautista

Cuando el presidente Fernández hizo público el plan de competitividad sistémica -que mereció titulares de primera plana en los diarios- me pregunté si no estaba yo frente a un sueño en una noche de verano.

Creo, desde mi reducida visión sobre el tema, que la competitividad sistémica pasa por la articulación del Estado como un tren perfecto, para que todas las políticas públicas y privadas lleven un mismo rumbo: el desarrollo del país.

¿Es posible la competitividad sistémica con un esquema educativo que ocupa el puesto 121 en un ranking de 122 países, hecho por el Foro Económico Mundial?

¿Se podrá pensar en competitividad sistémica con funcionarios que apuestan a una contrarreforma en el sector eléctrico?

¿Es alcanzable la competitividad sistémica sin la aplicación de una ley de servicio civil y carrera administrativa que posibilite la continuidad del Estado?

¿Puede ser competitivo el país con los niveles de inseguridad que sufre? ¿Es posible la competitividad con partidos políticos retrógrados?

¿No será una ilusión la competitividad sistémica en un país donde existen las leyes, pero no se cumplen? ¿A qué competitividad sistémica aspiramos si todavía el mercado persa no ha sido cerrado en la administración de justicia?

Se supone que el capital humano es el verdadero motor del desarrollo, pero ¿adónde llegaremos con un sistema de salud tan precario? ¿Cómo alcanzar la competitividad sistémica con una gran población infantil sin cerebro garantizado, dada la falta de nutrientes? La evasión de impuestos, la corrupción pública y la corrupción corporativa privada no me dan señales optimistas de que podamos marchar hacia la competitividad sistémica.

¿Y qué decir de la dispersión legal e institucional que nos arropa? ¿Cómo es posible que un ayuntamiento decida, por resolución, cobrar un impuesto de 1% sobre las ventas brutas a empresas fabricantes y distribuidoras de cerveza, ron, plástico, hormigón, cementos, productos químicos, cigarrillos, gas, gasolina y aceites lubricantes? Es decir, caminanos hacia tributaciones múltiples, mientras hilvanamos el sueño de la competitividad sistémica. Como decía mi papá: "!No seas pendejo!”

CMU Conference Summary: The Public Needs to Know

Leonard S. Hyman, Senior Consultant Associate of R. J. Rudden Associates, prepared the summary Electric Andrew that is also posted on Third Annual Carnegie Mellon Conference on the Electricity Industry Web Page, under View Papers and Presentations. Below are a few excerpts:

Everything works so well that people assume that no problems remain in the electricity arena. Not so, said Ed Schlesinger (CMU). The public needs to know.

Jose Antonio Vanderhorst-Silverio (Grupo Millennium Hispaniola) asserted that industry restructuring went in the wrong direction. What is missing is interaction between the industry and customers. The end state should be retail competition and ultra quality service, which means electricity without price controls served up on an integrated high quality transportation system.

Putting it all together, the conference paints a picture of the electric industry that resembles the financial industry. Old players take on new forms (the demutualization of the exchanges), trading in derivatives often exceeds that of the underlying instruments, investors do not know what risk the incur (collateral based obligations), principals become agents and dump risks on unwitting consumers (sub prime mortgages), financial engineers buy whole companies and sell them later (do they improve company performance or just strip assets?), and regulators have no clue as to whether the new instruments and players make the financial system safer or less safe.

Electricity restructuring seems to have separated physical, financial, commercial and regulatory decision making, and, inadvertently, left consumers at risk. We need physical plant to deliver the goods, and putting that plant in place requires planning and long term incentives, but those in charge of the new market place seem to have only the vaguest notions of how to bridge the gap between the day ahead market and planning for three decades ahead. Regulators may stymie the development of market oriented procedures that could reduce costs and improve reliability. Furthermore, reliability seems to have deteriorated. Yet, as the presentations demonstrated, there are a lot of ideas out there that would sharpen decision making, reduce costs, align incentives with desired goals and even bring to market new products and services.

Henry James wrote of “the constant force that makes for muddlement. The great thing is indeed that the muddled state ... is one of the very sharpest of the realities...” So, will we muddle through the coming three decades, or will we do better than that? That’s the question that the conferees really asked. We need an answer.